De Rol van een
Vertrouwenspersoon
Een Vertrouwenspersoon creëert een veilige en respectvolle werkomgeving, vermindert verzuim en verbetert het welzijn van medewerkers.
Bij 1for2 Social Innovation bieden we vertrouwelijke ondersteuning bij werkgerelateerde kwesties, zoals ongewenst gedrag, waarbij elke zorg met zorgvuldigheid en discretie wordt behandeld.
Ongewenst gedrag is onderverdeeld in ongewenste omgangsvormen (zoals omschreven in de Arbowet) en integriteit. Voor kwesties die mogelijk ernstige misstanden betreffen, verwijzen we u graag naar onze Klokkenluiderspagina.
Waarom 1for2 Social Innovation?
Bij 1for2 Social Innovation gaan we verder dan standaarddiensten door onze Vertrouwenspersoonservice te integreren met toonaangevende Rapportagesoftware.
Ons platform, oorspronkelijk ontworpen voor klokkenluiden, is uitgebreid om zowel ongewenste omgangsvormen als integriteitskwesties te ondersteunen in 80 talen, 24/7.
Met ongeëvenaarde beveiliging, dataprivacy en een gebruiksvriendelijke interface biedt onze oplossing een allesomvattende en naadloze ervaring die ervoor zorgt dat elke melding zorgvuldig wordt afgehandeld. Deze unieke integratie plaatst ons voorop in de markt en biedt uw organisatie de meest betrouwbare en mensgerichte service.
Ondersteund door het #1 digitale reportage platform:
Whistleblower Software
Ideaal voor alle soorten meldingen
- Het meest toegankelijke kanaal voor Vertrouwenspersoon meldingen en Klokkenluiders.
- Meld eenvoudig en veilig een incident, vertrouwelijk of anoniem.
- Beveiligde tweerichtingscommunicatie na het indienen van de melding, volledig vertrouwelijk.
- Hoge mate van transparantie over het proces en de voortgang voor de melder gedurende het hele traject.
Onbeperkt aantal meldingen, gebruikers, talen en kanalen
Misstanden worden gemeld in een veilige en betrouwbare omgeving. Het platform is gebruiksvriendelijk voor de melder, met ondersteuning voor meertaligheid, de mogelijkheid om spraakberichten in te dienen en een duidelijke statusweergave. Zelfs bij anonieme meldingen is het inzichtelijk waar de verantwoordelijkheid ligt voor verdere actie.
Uiteraard zijn alle functionaliteiten volledig geconfigureerd om te voldoen aan de GDPR- en privacyregels, inclusief end-to-end encryptie, het vierogenprincipe en geautomatiseerde redactie.
De primaire verantwoordelijkheden van een Vertrouwenspersoon
- Het bieden van ondersteuning, begeleiding en advies aan medewerkers.
- Het informeren, opleiden en inspireren van de organisatie.
- Het geven van zowel gevraagd als ongevraagd advies aan het bestuur en het management.
Tip: Bekijk ook de Veelgestelde Vragen (FAQ)-sectie om meer te leren over Vertrouwenspersoonwerk.
Ondersteuning, Begeleiding en Counseling voor de Medewerker
De Vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor en ondersteuning aan medewerkers die te maken hebben met kwesties zoals conflicten, ongewenst gedrag of andere werkgerelateerde problemen. Ze bieden emotionele steun, helpen bij het verkennen van mogelijke oplossingen en geven advies over vervolgstappen om de medewerker in staat te stellen de situatie effectief aan te pakken.
Voorlichten, Informeren en Inspireren van de Organisatie
Deze rol omvat het vergroten van het bewustzijn binnen de organisatie over belangrijke onderwerpen zoals de werkomgeving, gedragsnormen en ethiek. De Vertrouwenspersoon organiseert informatiesessies, workshops en trainingen om een positieve, respectvolle en veilige werkomgeving te bevorderen.
Gevraagd en Ongevraagd Advies geven aan Leidinggevenden
Als expert op het gebied van organisatiecultuur en medewerkerswelzijn adviseert de Vertrouwenspersoon het bestuur en management over relevante onderwerpen. Dit kan gaan over het verbeteren van beleid, het aanpakken van structurele problemen of het implementeren van nieuwe initiatieven om een gezonde werkomgeving te bevorderen. De Vertrouwenspersoon kan dit advies zowel op verzoek als proactief geven.
Klokkenluiden vs. Vertrouwenspersoonwerk
Waar klokkenluiden draait om het melden van ernstige misstanden met juridische consequenties, is vertrouwenspersoonwerk een ondersteunende dienst die medewerkers helpt om werkgerelateerde problemen aan te pakken voordat deze escaleren. Beide diensten hebben als doel om medewerkers te beschermen, maar dienen verschillende doeleinden in het behouden van integriteit op de werkvloer.
Ontdek de voordelen
Ontdek hoe onze Vertrouwenspersoonservices kunnen bijdragen aan een veiligere en meer ondersteunende werkomgeving.
Bekijk Onze Diensten | Vraag een Offerte aan
Zorg goed voor uw medewerkers met een abonnement voor een Externe Vertrouwenspersoon
Wij bieden abonnementen voor een Externe Vertrouwenspersoon vanaf slechts €175,- per maand, voor kleine ondernemers. Daarnaast bieden wij diverse MKD- en Corporate oplossingen. Onze gecertificeerde Vertrouwenspersonen zijn bereikbaar via mobiele telefoon en een digitaal platform.